Autor:
Originál:Le Petit Prince
Jazyk (původní knihy):Jazyk vydání francouzština francouzština
Zkuste koupit knihu na KOSMAS.czPřidat komentářPřidat recenziPřidat odkazPřidat obálkuPřidat inzerát na knihu do bazaru

Filozifická pohádka

Termín přidání recenze3.6.2010 v 10:55

"Malý princ" je filozofická pohádka určená dospělým i dětem. Autor ji napsal po kapitulaci Francie v newyorské emigraci v roce 1942. Kniha vyšla v roce 1943. Exupéry věnoval příběhsvému nejlepšímu příteli - spisovateli Léonu Werthovi. Exupéry je autorem i doprovodnýchilustrací své knihy.

Příběh, je částečně inspirovaný autorovými zážitky. Pohádku Malého prince vypráví pilot, který havaroval s letadlem na Sahaře. Uprostřed pouště potkal malého světlovlasého chlapečka,kterému říkal "Malý princ". Chlapec mu pověděl o svých zážitcích. Přiletěl z neznámé planety B612, která je menší než dům a na které žil pouze se svou květinou. A právě kvůli této květině, kterou miloval, planetku opustil. Pochyboval o její lásce a chtěl zjistit,jestli najde lásku jinde. Putoval tedy vesmírem a navštěvoval jiné planety. Obyvatelé těchtocizích světů však byli vždy lidé s pokřivenými charaktery. První postavou byl král, který chtěl vládnout celému světu, druhý neskromný domýšlivec, třetí pijan, čtvrtý byznysmen, pátý bylsobecký zeměpisec a šestý smutný a pracovitý lampář. Ani na jedné z planet však nenašel porozumění. Nechápal svět dospělých, nechápal, proč všude vládne zlášť, faleš, chamtivost a domýšlivost. Malý princ byl zklamaný a smutný a bez své rostliny i osamělý.

Až sedmou planetou byla Země. Tady se princ setkal s liškou, která jej naučila tomu, čemuse nedokázali naučit lidé na všech navštívených planetách. Totiž pohlížet na svět srdcem.Liška prince zasvětila do tajemství lásky, která má být hlubokým citem k druhým. Předala mu mnohá moudra a životní zkušenosti a dovedla jej k zamyšlení nad tím, co pro sebe vzájemně on a jeho květina znamenali. Přiměla ho přemýšlet o tom, proč květinu opustil a jak se každý sámbez toho druhého cítí. Malý princ díky ní získal nový pohled na život a vzájemné city. Pochopil, že principy moderního světa, jakými jsou závod s časem a snaha o ovládnutí přírody i druhýchlidí jsou nedostatečnou náhražkou opravdového života s láskou v srdci.

Malý princ dobrotu srdce sám okusil, když pomohl žíznivému trosečníkovi najít studnu. Jeho dobromu bylo vráceno, když letec opravil jeho letadlo a princ se mohl vrátit na svou planetu k milované květině.

Kniha je psána jako konfrontace dětských představ o životě, dobru, které vždy vítězí nad zlema dobrotě lidského srdce se skutečným světem dospělých, plným nenávisti, závisti a chamtivosti.Čtenáře přiměje k zamyšlení nad tím, které hodnoty lidského života jsou dobré a život obohacujía které naopak ničí to dobré, co se lidem podaří ve svém životě vypěstovat.